בדיקות פורנזיות של כלי טיס מאוישים מרחוק

בדיקות פורנזיות רחפנים

במהלך חודש ספטמבר 2019, נטען כי איראן שיגרה 25 מתקפות כטמ”ם (כלי טיס מאויש מרחוק) נגד אזורי הפקת נפט של סעודיה. מתקפות אלה פגעו בצורה משמעותית בתפוקת הנפט של חברת ארמקו, ומיקדו את תשומת הלב בטכנולוגיה הזו.

בדיקות פורנזיות של כלי טיס מאוישים מרחוק הינן תחום חדש יחסית, אולם הוא מתקדם בצעדי ענק. הבדיקות נועדו לענות על שאלות בסיסיות, על בסיס נתונים שניתן לחלץ מהכטמ”ם או מהמכשירים שמפעילים אותו. ניתן לדעת מאין המריא כלי הטיס, באילו נתיבים הוא טס ואף למי הוא שייך ולאלו רשתות הוא מתחבר.

כלי טיס מאוישים מרחוק ורחפנים משוגרים לעתים קרובות כדי לאסוף ולשדר מידע על מיקומים ומצבים שונים, באמצעות תמונות וסרטונים. למשל, אפשר לשגר רחפן לאזור שבו התרחשה תאונת דרכים, ולצלם את הצומת. כך ניתן לצמצם את הזמן שבו נתיבי הנסיעה חסומים לצורך הבדיקות הפורנזיות.

עם זאת, בתוך הכטמ”ם יש עוד מידע רב שניתן לחלץ באמצעות בדיקות פורנזיות. לכלי טיס אלה יש לעתים קרובות “קופסא שחורה”, המכילה מידע רב שממנו אפשר להסיק מסקנות חשובות. למשל, נניח שמישהו הטיס רחפן שהתרסק על קירות הבית הלבן בוושינגטון. מפעיל הרחפן טוען, כמובן, שהוא לא התכוון לעשות זאת, אבל בחינת הקופסא השחורה של הכלי יכולה להראות שהרחפן האיץ כאשר הוא התקרב אל המטרה – מה שיכול להוכיח שאכן היתה כוונת זדון.

מידע נוסף שאפשר לחלץ מכלי טיס מאויש מרחוק הוא האם הסוללה התרוקנה בפתאומיות – מה שיכול להעיד על הצנחת מטען. שינוי במהירות של אחד המדחפים של הרחפן יכול להעיד על כך שחומר נפץ או חומרים אחרים שוחררו מהכלי בנקודה מסוימת.

ניתן גם לקרוא את המספר הסידורי של הסוללות של הרחפנים. מומחים מציינים כי ארגוני טרור המשתמשים ברחפנים, נוהגים להחליף סוללות בין הכלים. מעקב אחרי המספרים הסידוריים של הסוללות יכול לגלות האם מתקפות מסוימות קשורות אחת בשנייה ובוצעו על ידי אותו ארגון.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט